Mississippi

Jag var ganska tveksam till att läsa Hillary Jordans Mississippi. Men i och med att jag flyttade och nu åker tunnelbana till jobbet så har mitt läsande fått sig ett rejält uppsving. Jag läser, nästan plöjer, mig igenom de mängder av olästa böcker som har hotat att översvämma mitt hem.
Nu kom alltså turen till Mississippi. Med ganska låga förväntningar bör sägas.
Det tar ett tag, men bit för bit vinner Hillary Jordan över mig på sin sida.
Historien om bröderna McAllan, Laura, Ronsel och hans föräldrar, rasismens vidriga ansikte, Mississippideltat, andra världskriget och den vedervärdiga Pappi.
Alla har de röster.
Röster som gör sig hörda, som hålls isär och som Hillary Jordan vårdar med stor ömhet.

Mississippi är en stor historia i ett lite format.
En roman i kött och mylla.
Leran, blodet, smutsen både luktar och känns.
Jag vill verkligen läsa mer av Hillary Jordan!

Mississippi-511x800

Kommentera

