Årets bästa bok!

Det finns ingen anledning att dra ut på det.
Årets läsning är här och ingen annan kommer ens i närheten.
2013 Augustvinnare i den skönlitterära klassen är Lena Anderssons Egenmäktigt förfarande – en roman om kärlek.

Det här boken som har mig i sitt våld redan på första sidan. Hade jag inte en penna i handen när jag läste så satt jag med mobilen och fotograferade meningarna som satt som en smäck!

-Vad vill du med din poesi?
-Få andra att se det jag har sett.

Är Ester blåögd och dum? Är Hugo ett svin med hybris?
Självklart stämmer inget av det och självklart stämmer det till 100%.
Men det är egentligen oviktigt. Det viktiga är Esters resa, hennes tankevärld.
Hur långt är en människa villig att gå för kärlek? Hur långt är man villig att gå när man vet att man går fel?

Satan i gatan vad Egenmäktigt förfarande väcker frågor. Och lämnar en utan svar.
Att läsa en författare som är så ointresserad av ge svar är så befriande.

Egenmäktigt förfarande är helt överväldigande! Språket. Känslan. Ointresset av att vara inställsam. Tilliten till den egna historien.

egenmaktigt-forfarande-en-roman-om-karlek

2 reaktioner på ”Årets bästa bok!

Kommentera

