Postbokmässan 2013

Årets Bokmässa är över och jag är, som vanligt, hemma med den traditionsenliga Bokmässesjukan.
I år åkte jag ner på fredagskvällen och gick direkt ut, hamnade på Park med resväskan.
Skönt med bara två dagars Bokmässa, i år hann jag inte tröttna. Alldeles lagom och inte för mycket.

Roligast: Självklart att träffa alla roliga och trevliga människor som man inte ser resten av året.
Trevligast: Utan tvekan Lill-Babs. Alltså damen är en av de största artisterna vi har och hon är ödmjuk och trevlig och tar sig tid för var och en. Många ”stjärnor”, oavsett genre, har en hel del att lära av henne.
Årets jag-ligger-i-fosterställning-och-vill-dö: Caitlin Moran kom förbi vår monter och jag missade det. JAG missade det.
Look alikes: Visst är det så att Mattias Boström blir mer och mer lik Edward Blom för varje dag? Jag menar stilmässigt.

Dock tycker jag att årets Bokmässa var ganska avslagen. Mindre folk, mindre känsla. Det behöver nog till en rejäl uppryckning för att den ska nå upp till tidigare höjder.
Årets uppmaning: Snällasnälla bokmässearrangörer; ta bort alla meningslösa montrar som inte har det minsta med Bokmässan att göra. Indiska, seriöst? Konstiga tanter som säljer vykort, tavlor och annan skit. Betongstatyer av nakna kroppar, lägg av!

Årets boktrave är den minsta i historien. De två nedersta är signerade och ska hem till min mamma. Låt vargarna komma är en av årets bästa böcker. Helt underbar! Och jag är så glad att käraste X Publishing vann budgivningen. Omslaget är helt magiskt. Kodnamn Verity har jag höga förväntningar på.  Och höstens Novellixer ser riktigt lovande ut.

2013-10-02 11.38.59

Kommentera

