Intervju med Amanda Hellberg

På Boktipset har jag intervjuat Amanda Hellberg. Ett författarskap som jag är har varit lite tveksam till, men som jag föll handlöst för när jag läste Döden på en blek häst. Ojoj, vad jag gillade.

Tistelblomman tyckte jag var okej. Hennes nya Snögloben ligger helt klart på samma nivå som Döden på en blek häst. I inledningen finns en scen där huvudpersonen Maja Grå lägger sig på en bår på bårhuset och körs in i kylfacket. Jäklar! Jag får sån ångest av det kapitlet.
Och jag älskar hur hon beskriver Oxford, det hårda karga miljön.

Men storyn då? Jodå, den sitter som en smäck. Den 25:e earlen av Oxford, Theo de Vere, hittas mördad natten efter sitt bröllop.  Att det är ett mord är uppenbart. Maja Grå skickas till slottet mitt under en grym snöstorm som får stå som fond till den historia som rullas upp.

Amanda Hellberg har sitt speciella sätt att hantera skräck. Det är inte skrämmande. Det är mer som när man sitter och utan att märka smyger någon upp bakom en och petar en i nacken.

Snögloben

Kommentera

