Augustpriset

Jag läser en massa. Snart kommer jag även att skriva inlägg om mina läsningar. Jag lovar.

På måndag delas Augustpriset ut.
Någon lycklig författare kan räkna med att boosta sin försäljning rejält tack vara den prestigefyllda utmärkelsen.

För mig är Augustpriset som ett ”mini”Nobelpris. Jag tänker att jag inte bryr mig, men självklart gör jag det. Alldeles för mycket.
Så fort nomineringarna offentliggjordes så köpte jag Eija Hetekivi Olssons Ingenbarnsland.
Allra mest för att jag faktiskt inte ens hade hört talas om den. Men lika mycket för att storyn intresserade mig.
Barn som inte väjer för strider. Ett ångesthelvete utan dess like. Ilskan, förbannelsen, helvetet ekar genom hela historien.
Det här är en historia som behövde berättas.

Peter Fröberg Idlings Sång till den storm som ska komma är ett helt bländande stycke roman. Utmanande i hela sin magnifika berättelse. Storslaget och närgånget på en och samma gång.

Foto: Sören Andersson
Bilden är lånad från Augustprisets hemsida.

Sara Stridsberg gör sin grej och gör det som bara hon kan i Medealand och andra pjäser. Det är inte helt lätt att läsa pjäser som skönlitteratur, men här funkar det.

En storm kom från paradiset, Johannes Anyurus bok om sin pappa är så rörande och fyller mig med en ilska och kanske även en slags vidunderlig tacksamhet.

Göran Rosenbergs Ett kort uppehåll på vägen från Auschwitz har jag inte läst och kommer sannolikt inte läsa heller. Känner verkligen inget intresse alls. Det kan vara dumt av mig. Men då är jag dum.
Och jag tycker inte att den hör hemma i en här kategorin. Faktiskt

Cilla Naumanns Springa med åror står på skämslistan. Jag vill verkligen läsa den.
Häromdagen var jag på ett möte med en kvinna som berättade att hon inte hade kunnat släppa den ifrån sig när hon väl började läsa. Det bådar gott.

Personligen tycker jag att det är dött lopp mellan Eija Hetekivi Olsson och Peter Fröberg Idling. Båda förtjänar den verkligen!
Men sannolikt blir det en gubbe…

 

En reaktion på ”Augustpriset

Kommentera

