Tropperx2

Jag vet inte hur många ex av Jonathan Troppers Sju jävligt långa dagar och Konsten att tala med en änkling jag har köpt in det senaste åren. Många är det iaf.
Självklart blir jag nyfiken, speciellt eftersom alla verkar älska dom.
Så på bokmässan gjorde jag slag i saken och köpte dem. Nu så jäklar!

Konsten att tala med en änkling är en underbar bok. Jag sträckläste den. Ville inte sluta. Vill inte att den skulle ta slut.
Tilltalet är så direkt. Doug är inte en huvudperson att bara älska rakt av. Han är precis lika dum och irriterande, om inte mer, än alla oss andra. Och det kanske därför han är en underbar karaktär.
Att skriva om sorg kan vara det dummaste en författare kan ägna sig åt. Sorg är personlig, den är olika för alla. Så fort du hör ordet sorg så får du en bild i huvudet och den är din och bara din.
Här får Tropper mig att skratta åt sorgen. Le åt Dougs önskan att ge upp. Lida lite med hans pinsamma dejter.
Konsten att tala med en änkling är inget annat än ett litet lyckopiller. Alldeles perfekt.

Så fort jag var klar med den så nästan slängde jag mig över Sju jävligt lång dagar.
Det visade sig vara ett misstag.
Inte för att det var en speciellt dålig bok. Utan mer för att jag saknade Doug från allra första sidan. När ska han dyka upp? När? När? När?
Självklart dyker han inte upp. Det här är inte Dougs bok. Det här en bok skriven av Jonathan Tropper, som även skrev om Doug.
Judd är huvudpersonen här. Lite sorglig, vanlig. Hans fru har bedragit honom med hans chef. Han bor i källaren hos ett kinesiskt par. Då dör Judds pappa. Och livet blir snurrigt.

Jag beundrar att Tropper vågar sig på att muta in sorgen som sitt område, sitt ämne.
Och på mitt bord liggen Boken om Joe, så jag satsar på Tropper.

Kommentera

