Fifty Shades of Grey/Femtio nyanser av honom

Jag tillbringat helgen snyggt draperad på min luxuösa sammetsdivan iklädd siden, siden, siden.
I min egen privata boudoir av guld och brokad har jag befunnit mig.
Smuttat på sherry ur ett kristallglas. Ätit utsökta små chokladpraliner.
Ur min mun har det undsluppit ett och annat ”Åh” och ”Ah”.
I mina händer har jag haft den skinninbundna och guldpräglade utgåvan av E L James Femtio nyanser av honom.

Nej, det var väl inte riktigt så det såg ut. Jag har suttit i soffan, legat i sängen, åkt tunnelbana.
När jag har varit hemma har jag haft en gammal herrskjorta, tights och världens fulaste strumpor på mig.
Det mest spännande jag har ätit är äppelkaka. En å annan suck må ha undsluppit mig.
Och i mina händer har jag haft en läsplatta med E L James Fifty Shades of Grey.
Verkligheten är ibland hård.

Fifty Shades of Grey har ju varit den senaste tidens stora snackis, så jag kände att jag helt enkelt var tvungen att kolla in vad sjutton grejen med den är.
Inga förutfattade meningar, ingen direkt förförståelse. Bara vetskapen om en relation, mycket sex, en enigmatisk äldre man.
Jaha, 60 sidor in i boken så var jag ärligt talat ganska uttråkad. Ingen relation och inte tillstymmelse till sex. Och den enigmatiska äldre mannen var en ung lite jobbig kille.

Men sen brakar det loss. Så mycket sex som förekommer i de två första delarna av trilogin är mer än vad jag tror jag har läst sammanlagt i hela mitt liv. Antalet mumlanden, inre gudinnor och midjor uppgår till fler än vad jag läst sammanlagt under hela mitt liv.
En bättre författare hade varierat sitt språk, eller åtminstone använt ett synonymlexikon.

Men, ja, det är ju knappast för språket man läser Femtio nyanser av honom.
Jag har aldrig läst Harlequinböcker. När jag var i yngre tonåren hade jag en sommar när jag läste mängder av Barbara Cartlandböcker.
Men jag tänker att man som vuxen Harlequinläsare skriver samma kontrakt med författaren som jag gjorde när jag läst Femtio nyanser av honom; det är historien som räknas. Take it or leave it.
Om du grips av historien, karaktärerna så har författaren vunnit. Han/hon har gjort det den ska göra.

Det är samma sak här.
Och i den uppgiften är E L James mästerlig.
Christian Grey är en helt fantastisk karaktär. Varje kvinna (och säkert många män) som läser faller handlöst för honom och av hela hans enigmatiska, vackra, dysfunktionella person.
Igår lämnade jag honom på knä för att gå och handla och mådde nästan lite dåligt över att lämna honom när han var som mest sårbar.
Lycka till med att hitta rätt person till filmen. Jag fattar inte hur det ska vara möjligt.

Säger ni att det är en kvinna som är huvudpersonen? Eeeh, inte i min bok.

Rösta på mig! Jag vill åka till Seattle.

 

En reaktion på ”Fifty Shades of Grey/Femtio nyanser av honom

Kommentera

