Varför vara lycklig när du kan vara normal?

Om det skulle vara så att du aldrig har läst Jeanette Winterson så är Varför vara lycklig när du kan vara normal? inte boken jag skulle rekommendera dig att börja med. Välj istället Passionen, Det finns annan frukt än apelsiner eller Fyrväktaren.
Är du däremot en inbiten Wintersonläsare, som jag, så är den en självklarhet.

Historien känns igen från hennes tidiga böcker. Men här är det förtäckta skönlitterära borttagen och Winterson berättar sitt liv och försöker samtidigt förstå.
Och det är bara så… bra, rätt, hemsk, sorglig och på det hela taget alldeles fantastisk.

Det är lite som en resa att läsa Varför vara lycklig när du kan vara normal, en resa utan säkert mål. Jag känner att jag är med Winterson och letar ledtrådar och förståelse för det obegripliga som finns där och omger och ständigt gör sig påmint. Hennes flykt blir även min.

Det är ju som så att Jeanette Winterson är one of kind. Det finns ingen annan som hon. Ingen annan som drabbar mig lika hårt i varje stavelse.

 

Kommentera

