Filmberätterskan

Det har legat ganska stilla här ett tag.
Ungefär lika stilla som min läsning.
Det jag har läst har till största del varit en bok som jag inte kommer att skriva om här. Det funkar inte.

Mina utlovade inlägg om Eleanor Cattons Repetitionen och Stina Aronssons Hitom himlen lär det troligtvis inte bli något av.
Jag har försökt skriva om Repetitionen och det går verkligen dåligt. Jag kan ha förlorat förmågan att formulera mig, det är möjligt. Efter 5 veckors semester så är nästan vad som helst möjligt.
Jag säger dock inte säkert att det inte blir något inlägg om Hitom himlen, men det kan dröja. Det var en i sanningen svårsmält bok.

Jag har hunnit läsa Siri Hustvedts Sommaren utan män med ett nästan intill uttråkat resultat. Jag vet inte vad som hänt med Siri. Eller vad som har hänt med mig. Vi samtalar inte som vi gjorde förr. Det gör mig ledsen. Vi hade det ju så bra ihop, hennes outhärdlige man till trots…

En annan bok jag läst är Hernán Rivera Leteliers Filmberätterskan. En typisk sån där halvgulcitronbok som alla kvinnor ska älska.
Ja… hade jag inte fått den placerad i händerna på mig och om den inte hade varit så kort (111 sidor) så hade jag aldrig ens läst den.
Ungen på omslaget är urgullig, visst.
Ingången till boken är så feelgoodig så man baxnar. María Margarita får gå på filmerna i byn för att sedan återberätta dem  till sin familj och till alla som inte själva har råd att gå på bio. Trots fattigdom och sorg och frånvarande mödrar så är de alla lyckliga på grund av att María Margarita återberättar filmerna.
Men så går det förstås som det går. Pappan dör, tillvaron krackelerar, tvn kommer till byn.
Ve och fasa! Världen är inte så enkel och god som en återberättelse av en film.

Vem som är då  idealläsaren av Filmberätterskan?
Sannolikt samma personer som skrattar åt Hundraåringen, gråter lite över Maeve Binchys död och tycker att den där Ledin han är allt en stilig karl.
Med andra ord; Inte jag

2 reaktioner på ”Filmberätterskan

    1. Jag har försökt läsa för länge sen, men det går inte. Den sortens böcker gör mig lite spyfärdig.

      Välkommen tillbaka, förresten. 🙂

Kommentera

