Påskekrim FTW

Påsken firades i Småland på bästa sätt.
Med brorson, bror och mamma. God mat, gott vin, goda samtal, massa bus, tranor, rådjur, auktion och loppisar.

Och faktiskt en del läsning. Av mitt förra inlägg kan man tro att jag inte läst något på länge, men det har jag ju. De böcker jag läser i Småland går mer under beteckning lösgodis. Det är okej för stunden men inget att skriva spaltkilometrar om.

Jag tjuvstartade påskgodiset redan innan påsk med att rycka Jussi Adler-Olsens nya Journal 64 ur händerna på M på jobbet.
Jag är ju nästan lite barnsligt förtjust Jussis böcker.
Journal 64 var inget undantag. Läskig, spännande och svår att lägga ifrån sig. Precis som en bra deckare ska vara. Dessutom är han en väldigt skicklig stilist.

I Småland läste jag Eldvittnet, Sankta Psyko, Tills dess din vrede upphör (den tog 2h20min att läsa) och kanske något mer som jag inte minns. Jag vet att jag la ner några också för att de var helt meningslösa.

Eldvittnet, ja, jag är ju ganska förtjust i Kepler. Deras kurva är uppåtstigande. Eldvittnet är helt klart den bästa av dem. Ser nästan lite framemot nästa…

Sankta Psyko klarar jag mig utan. Ett tips Johan Theorin; håll dig till Öland.

Tills dess din vrede upphör måste jag säga imponerade på mig. Den var snabbläst, men grep tag i mig lite oväntat mycket. Jag gillar Åsa Larssons miljöer, kanske för att jag inte har någon anknytning till dem alls.

Kommentera

