Empire state of mind

För ett tag sedan hörde jag talas om förlaget nilleditions för första gången. Kort därefter levererades York till min dörr. Av en budfirma! Jag gillar tilltaget; go big or go home!

York med undertiteln Photos by Jenny Mörtsell är en rejält tjock bok sprängfylld med bilder från staden av städer, det stora äpplet, the one and only; New York.
Men bilderna som möter åskådaren i Mörtsells bok är inte det glättiga high life Upper East Side-drömmen. Nej det vi ser är vardagen. Livet för den vanliga människan. Persiennen, duvan, Swedish fishes i godisaffären, ölen, vännerna, kvinnan på gatan man aldrig kommer se igen.
Det finns ett vardagligt New York också. Utan skimmer och champagne.

York är imponerande, bilderna talar för sig själva. Jenny Mörtsells bilder är intressanta i all sin vardagliga tristess.
Det enda jag inte gillar är Nille Svenssons text. För mig tillför den inget. Snarare stänger den in betraktaren i ett hörn och i ett enda seende. Då är det ju bra att den är placerad sist i boken.
Följ bilderna och läs om du vill.

En liten parentes; paranoid som jag är tycker jag att det är lite läskigt när jag får paket med bud från ett förlag som jag aldrig haft kontakt med. Mitt privat jag och mitt blogg alter ego är ju inte uppenbart sammanlänkade. Spännande, men lite läskigt.

Tack för boken nilleditions!

5 reaktioner på ”Empire state of mind

  1. Once again hittar jag fram till potentiella godbitar genom dina inlägg. Klickade mig in på Nilleditions och såg Bandboken av Doktor Kosmos och minns mina ungdoms dagar.

    1. Doktor Kosmos och jag kom aldrig riktigt överens. Don’t know why…

      Jag är kanske inte 100% hemlig, men jag vet inte… Jag gillar det på det här sättet.
      Du är ganska mycket mer hemlig. Ibland tror jag att du är någon jag känner i verkligheten. Knepigt det där. 🙂

  2. Ignorera a:et efter ”min”. För det var det som slank med av bara farten. Livrädd för att någon ska tro att det var korrekt men att jag särskrev nästa ord som var felet. Det är alltså inte särskrivet. Särskrivning en ett av mina pet peeves. Som många andras.

    Kan förresten relaterat till att vilja hålla sitt alter ego alter.

Kommentera

