Jamen visst är jag bokkonsument

Jag kan ju bara inte låta bli…
Jag hämtade den från min nya favoritblogg.

Senast lästa: Ja, vad sjutton var det… Amanda Hellbergs Tistelblomman.
Senast köpta bok: Jag köpte precis en stor hög Åsa Grennvall. Och skickade in en reabeställning på världens bästa bokhandel.
Senast lånade bok: Jag har inte lånat en bok på bibliotek sedan cirka 2006… så jag vet faktiskt inte.
Senast fådda bok: Idag kom det en bok med bud från nilleditions.
Favoritbokhandel:
Adlibris. Rönnells antikvariat.
Favoritbibliotek: Hultsfreds bibliotek.
Antal lånekort: 7; Hultsfred, Solna, Stockholms stad, Stockholms Universitet, Falu Stad, Högskolan i Falun och Lidingö.
Använder som bokmärke: Hundöron och några snygga magnetiska som jag försöker använda.
Favoritfärg på bok: Va???? Det är väl innehållet som räknas…
Favoritmat/snack vid läsning: Inget per default. Men ibland äter jag när jag läser, om boken är tillräckligt bra.
Favoritdryck vid läsning: Kaffe eller vatten.
Favoritställe att läsa på: I soffan.
På den sidan hålls jag i den bok jag läser just nu:Sidan 30 i Jo Nesbø Gengångare.
Den här boken köper jag till en förälder: Min mamma älskar deckare så det är självklart att det blir sådana till henne. Idag ar jag gjort en bokreabeställning till henne som bland annat innehåller Leif GW Perssons Gustavs grabb.
Den här boken köper jag till min bästa vän: Ja, vad sjutton köper jag till E… något av Stig Larsson, Houellebecq, Magnus Dahlström eller vad som helst i poesiväg.
Den här boken köper jag till en partner: Något snyggt. Kanske den här.
Favoritgenre: Romaner med svärta.
Favoritformat: Danskt band eller pocket.
Författarfavorit: Stig Dagerman, Ted Hughes, Marguerite Duras, Claire Castillon, Ann Heberlein och många fler.
Den tjockaste bok jag läst: Eeeh… Dostojevskijläsningarna borde komma högt där.
Den tunnaste bok jag läst: Andrew Kaufmans All my friends are superheroes. Som ju kommer på svenska snart från bästa Printz Publishing.
Favoritljud när du läser: Tystnad. Regn. Avlägset prat funkar också fint.
Favorittidning: Pop, blm och bibel kanske inte är aktuella längre… Annars Damernas Värld, Antikvärlden. Jag önskar verkligen att jag kunde räkna Retro dit men den håller inte måttet än så länge.
Prenumererar på: Damernas Världen, Vi läser och  Antikvärlden.
Favoritbokblogg: Abibliofobi, alla andra bokbloggar är jag ganska less på just nu.
Mitt bästa bokminne: Godnatt Mister Tom borde komma högt på en sån lista, den lästes så ofta och var så fantastisk när jag var i yngre tonåren. Annars… En dag som jag bara grät och grät och grät när jag läste.
Senaste bokfyndet: Kanske att jag till slut hittade Marie Küchens Leoniderna. Tack vare fantastiska Rönnells.
Senaste impulsköpta bok: Fladdersmusmannen.
En bra bok att ge bort: Oj , vad svårt… jag tycker att det beror på personen som ska få boken.
Bokgenre som jag undviker: Sci Fi, fantasy, boats, chic lit.
Så gör jag med böcker som jag inte vill ha längre: Ger till en vän.
Så här håller jag koll på vad jag läst: Via bloggen.
Så här sorterar jag min bokhylla: Intrikat. favoriter. Svenska. Utländska. Pocket. Poesi. Serier. Fakta.
Nästa bok jag ska läsa: Det blir nog en massa Åsa Grennvall i helgen.

2 reaktioner på ”Jamen visst är jag bokkonsument

  1. Jag tackar och bockar och rodnar och niger men framför allt blir jag väldigt glad att du gillar min blogg. Right back at ya! Här har jag bl.a. plockat upp flera fina boktips, exempelvis fick jag upp ögonen för Mercedes Cebrián genom dig. Läser henne nu och gillar!

  2. Tackar!
    Jag får säga detsamma. Det var länge sen jag läste en bokblogg som fångar mitt intresse, som jag känner igen mig i och som lockar mig till nya läsningar.

Kommentera

