Tistelblomman

Jag tittar fortfarande på The Tudors och är så sjukt trött på Henrys tjat om att få en son. Tackålov har Edward precis fötts nu. Men, ja, då går ju Jane och dör och kungen sitter mest och ritar slott djupt deprimerad.

Steget mellan The Tudors och Amanda Hellbergs Tistelblomman är förvånansvärt kort. Anglosaxiskt så det förslår.
Jag älskade verkligen Döden på en blek häst. Den höll mig fängslad från i princip första till sista sidan. Tistelblomman kommer inte alls i närheten. Kanske har jag sett för många brittiska serier, läst för många brittiska böcker, men den griper aldrig tag. Det händer aldrig det där jag inte väntade mig. Jag finner ganska snart att jag inte bryr mig om Maja det allra minsta. Och Adrian är bara en jobbig liten konstig unge. Och varför eldar ingen bara upp Tistelblomman? Det borde ha löst problemen för länge sen…

Ah, denna besvikelse!
Jag vill ju älska den. Jag vill ju vara i Hellbergland.
Istället finner jag mig nu på utsidan och tittar in. Och är inte ens lite sugen på att vara där inne.

3 reaktioner på ”Tistelblomman

  1. Nämen vad säger du? Jag totalälskade Styggelsen och tänker fortfarande på slutet och ryser lite. Döden på en blek häst blev därför en stor besvikelse och jag tänkte inte ens läsa Tistelnlomman men är glad jag gjorde det. Inte lika bra som Styggelsen ( och det var en debut med de brister som kan finnas) men kände det gick åt rätt håll. Tyckte spökmamman i Döden… var too much. Gärna lite overkligt och rysligt men bara på gränsen – då är det som bäst, när man inte vet om det är ngt eller det kan ha naturliga förklaringar.

    1. Visst är det härligt! Alla dessa olika åsikter om samma sak. I love it!
      Styggelsen tyckte jag var sugdålig. Iaf de sidorna jag läste…

      Döden på en blek häst har ett engelskt universitet. Det räcker för mig.

Kommentera

