Besatta

Elif Batuman; you had me at hello!
Okej, vi inleder med en riktig spoiler, men ibland måste sanningen sägas redan från början.

Jag fick en avi om ett paket, och fick gå hela den långa vägen till den nya postutlämningen i Garnisonen. Tack för det Posten! Tack för att ni flyttade en redan från början helt felplacerad postutlämning ännu sämre till.
Äsch, det där var en bisats.  Men jag gick dit iaf och öppnade paketet på väg ut, hade E i telefonen och vi skrattade åt baksidestexten:

Om du bara ska läsa en bok om konferensplanering, Isaac Babel, Leo Tolstoj, pojkbenstävlingar, jätteapor, uzbekisk poesi, det intellektuella livet och själens uppgivenhet – DET HÄR ÄR BOKEN FÖR DIG!!!

Skrattade för att det här verkligen är boken för mig. Skrattade för att igenkänningsfaktorn var så stor. Skrattade över hur rätt ett hemligt paket kan vara.

Elif Batumans Besatta – Äventyr med ryska böcker och människorna som läser dem hade jag aldrig hört talas om. Men första intrycket var bra. Dessutom med omslag av Henrik Lange!
Min läsning är fylld med understrykningar, utropstecken och fniss. Jag har suttit på luncherna på jobbet den här veckan och fnissat, inte kunnat hindra fnissningarna.

Elif låter sin besattheter bli till litteratur. Hon följer sin egen röda tråd och är inte rädd för att läsaren inte ska förstå. Ibland blir det snurrigt. Kanske mest för att hon befinner sig i en del av världen (forna Sovjetrepubliker) där namn och platser inte är de mest självklara för mig. Men jag tror också att det blir snurrigt för att det är snurrigt för författaren.
Att läsa Besatta är att vara mitt i Batumans besatthet, ta del av den och på något sätt göra den till sin egen. Jag vill också skumpa fram på en smutsig uzbekisk landsväg i en buss som inte har någon toalett, eller ha fel kläder på mig på ett konvent eller snöa in mig på ispalatset.

Besatta är en knasig bok av en tillsynes knasig författare. Jag hoppas att det finns fler som är lika knasiga som jag och älskar den.

Kommentera

