Vi ses på Place de la Sorbonne

Jag läste Justine Lévys Vi ses på Place de la Sorbonne när den för första gången kom på svenska. Tror det var runt 1996. Sedan dess har jag läst den många gånger, nu var det flera år sedan sist.
När beskedet kom i somras att Sekwa skulle ge ut den på nytt blev jag själaglad. En chans för fler än mig att upptäcka den här lilla pärlan!

På Bokmässan försökte jag förklara för några vad den handlar om.
-Huvudpersonen sitter på ett kafé och väntar på sin mamma.
-Sitter hon bara och väntar??
-Ja.

Louise sitter på ett kafé och väntar på sin mamma.
En mamma som har för vana att komma och gå som hon vill.
En mamma som gör vad som faller henne in och inte kan hantera att det finns en dotter.

Vi ses på Place de la Sorbonne är en fantastisk vacker och stundtals poetisk skildring av vad som i många avseenden är en kärleksförklaring till en mamma.
Jag är otroligt glad att detta här är en läsning som fortfarande håller. Som inte bara är ett minne av en fantastisk läsning.
Hurra för Sekwa som gjort det utmärkta valet att ge ut den på nytt. Och hurra till alla er som fortfarande har kvar att upptäcka Vi ses på Place de la Sorbonne.

 

 

3 reaktioner på ”Vi ses på Place de la Sorbonne

Kommentera

