Augusti, oktober

Jag började läsa Andrés Barbas Augusti, oktober på en tågresa på min mobil några veckor innan den släpptes. Men var tvungen att sluta ganska snabbt.
Språket var så obehagligt. Redan efter en halvsida visste jag att någon obehagligt skulle hända.
Det tog en stund att resa mig från det första mötet.
Här har vi en författare som lyckas få mig på tårna från början, inte genom att ta fram det de obehagliga orden, utan genom att placera orden i en följd och en känsla som gör att obehaget infinner sig. Vi har alltså att göra med en skicklig berättare. En berättare som äger sin historia och som inte är rädd för att ta med sig läsaren rakt ner i fördärvet. Lite som att Andrés Baraba säger ”Om du inte kan hantera det, så ska du läsa något annat”.
Jag kan tänka mig att översättaren har kämpat en del. Med lyckat resultat.

Men Augusti, oktober är mer än sitt språk. Det är ett djupsnitt av händelser och kontroll. Huvudpersonen, pojken Tomás, famlar genom tillvaron. Han känner förändringarna, han vill tillhöra kolletivet, gruppen, familjen, sammanhanget, men inser samtidigt att han är helt ensam. till slut går han över gränsen och blir delaktig i en händelse som han inte kan hantera. Nöjet att få tillhöra gruppen upphör och Tomás står återigen ensam. Ensam med sin ensamhet. Med med vetskapen att han måste ta konsekvenserna för sitt handlande.

Enkelt uttryckt ligger det till så här; Augusti, oktober är en sjujävla läsning. Tillåt dig att bli skrämd.

Andrés Barba är på Stockholmsbesök i veckan som kommer. På fredag, 28/10, kan man höra honom i samtal med Elise Karlsson på Rönnells. Inte missa! Jag kommer i alla fall inte att göra det.

En reaktion på ”Augusti, oktober

Kommentera

