Pojkarna

I lördags mellan febertoppar och innan bröllopsfest läste jag Jessica Schiefauers Pojkarna som kom i en goodie bag för ett tag sedan.

Jag har aldrig hört talas om författaren i fråga och blev väldigt positivt överraskad över att författaren är svensk.
Varför? För att den är sjukt osvensk. I positiv bemärkelse.
Jag tänker mycket på S. E. Hinton och stilen från böcker som Outsiders.
Så där tväramerikanskt. Smutsigt och bråkigt. Bestämd med att inte fållas in i några fåror.
Det gör mig så glad att de finns författarna som tar andan ur en med något nytt, något eget.

Alla försök att förklara den gör sig ickebesvär. Det är flickor. Det är pojkar. Det är en magisk växt. Det är en uppväxtskildring. Det är en flykt. Det är en dröm. Det är en vilja att bryta sig loss. Om att inte vara till lags. Om åtrå. Om att vara sig själv och inget annat.

Jessica Schiefauer vill jag läsa mer av. Mycket mer av. You go girlfriend!

En reaktion på ”Pojkarna

Kommentera

