Karin Boye

Karin Boye har varit en av mina älsklingar sen jag var en svårmodig  tonåring som upptäckte hennes dikter och dessutom fick höra av vi liknade varandra.
Med åren har kanske intresset för henne som poet minskat, medan påpekandena om utseendet inte har gjort det.
Dock kan jag fortfarande plocka upp Kallocain och känna ett sånt förtroende för författaren bakom den.

I år är det 70 år sedan hon tog sitt liv.
Ellerströms uppmärksammar det på ett väldigt stilfullt och enkelt sätt genom att ge ut Karin Boye och människorns omkring henne. En fotobok av Pia-Kristina Garde.
Som så ofta när jag tittar i fotoböcker så slås jag av bilderna, vilket ju självklart är mening, men störs något fruktansvärt av texterna.

Garde har ställt samman en bok fullmatad med fantastiska och intressanta bilder ur Karin Boyes liv. Men i texterna fallerar det ganska mycket. Det blir tråkigt och för mycket. Referenser hit och ledtrådar dit. Är det en avhandling eller är det en fotobok?

Jag hade uppskattat en större lätthet i formen. Men glädjen det innebär att ta del av den här boken kan ingen ta ifrån varken Pia-Kristina Garde eller Ellerströms.

Kommentera

