Frälsaren

Så hände det till slut.
Jag stöter ihop med en Jo Nesbø som jag faktiskt inte gillar det minst lilla.

Jag läser ju inte så mycket deckare. Men jag har ganska tydliga favoriter; Jussi Adler Olsen, Jo Nesbø och Adriana Franklin.
I bakhuvudet har jag haft tanke att jag ska läsa alla Harry Holeböckerna, jag kollar alltid efter dem på loppisar och hittar dem i princip aldrig. Folk verkar hålla hårt i sina Nesbøböcker.
Och kanske borde detta ha gjort att jag anade oråd när jag hittade Frälsaren
Men jag blev för glad att jag inte för ett ögonblick anade ugglor i mossen, utan glatt la 5 kronor på disken.

Ja.. tjenare… Frälsaren kommer aldrig igång. Den har en inledning och upptakt som aldrig verkar ta slut. Efter 59 sidor har den inte kommit någonstans.
I det febertillstånd jag befinner mig i just nu slår tanken mig att Nesbø kanske försöker vara för litterär.
Det jag gillar allra bäst med Harry Hole och böckerna om honom är att de är så hårtkokt amerikanska. De är mer Mickey Spillane än sina svenska motsvarigheter. Det gillar jag. Men i Frälsaren är det lite för ordentligt och korrekt. Nesbø verkar vilja förklara för mycket.
Så vill inte jag ha min Harry Hole så därför säger jag tack och hej då.
För den här gången.

Kommentera

