Omläsningar

Som en del av er vet är jag inte speciellt förtjust i att läsa om böcker.
Det finns flera anledningar.
1) Det finns väldigt många böcker jag vill läsa.
2) Livet är för kort för omläsningar.
3) Rädslan för att de stora läsningar ska visa sig vara värdelösa i ett senare skede. Det misstaget har jag gjort med Den allvarsamma leken.
För att låta som en gammal filosof; en ny människa finner en ny bok.

Men under inledningen av semestern frångick jag mina principer och gav mig i kast med Kate Atkinsons I museets dolda vrår och Nicole Krauss’ Kärlekens historia.

Atkinson läste jag när den kom och minns den knappt. Krauss minns jag som fantastisk.

Jag började med Atkinson och höll på att bli galen! Den var verkligen inget vidare. Jag gav upp halvvägs. Den var mest rörig och konstig.
Krauss har jag kämpat en del med sedan jag läste Kärlekens historia. Hennes andra böcker räcker liksom inte ända fram. Men Kärlekens historia är fortfarande ganska underbar. Sorglig, känslig, äkta. Det enda jag egentligen stör mig på är att så mycket av den riktiga kärlekens historia skrivs ut. I don’t like.

Så kontentan är väl denna; jag kommer nog göra en och annan omläsning framöver. Men jag kommer vara försiktig i mina val.

Kommentera

