Var är Jane Eyre?

Jag har precis läst ut Jasper Ffordes, ja, något märkliga bok Var är Jane Eyre?.
Jag har läst ut och är inte riktigt säker på vad det är jag har läst. Eller vad jag tycker om läsningen.

Huvudpersonen Torsdag Nesta jobbar som littkriminalare och utreder litterarturrelaterade brott. Bokens skurk, Acheron Hades (sjukt bra namn btw) stjäl originalmanuset till Dickens roman Martin Chuzzlewit. Och det blir så klart Torsdags uppdrag att leta reda på den.
Med en pappa som kan stanna  tiden och en morbror som uppfinner portaler till böcker så är Torsdag så klart som klippt och skuren för den här sortens uppdrag.
Av någon anledning hamnar både Torsdag och Acheron till slut i Jane Eyre.

Det är en på sätt och vis befriande läsning. En författare som vågar förhålla sig så fritt till litteraturhistorien. Och som dessutom kan den historia han väljer att leka med.
Det jag tycker den saknar är ett driv. Den är lite slö och lite loj.

Jag tror att jag vill lära känna Torsdag lite bättre.
Jag tror helt enkelt att jag måste läsa mer av Jasper Fforde.

Kommentera

