Sommarenkät 2011

Ja, jag vet. Det är inte kul att läsa. Men det är jäkligt kul att fylla i dom. Den här hämtar jag från Bokhora.

En person som du gärna vill trycka upp mot väggen och hångla med är på besök. Vilken bok ger du till personen för att impa/komma i stämning/visa hur bäst du är?
Det ultimata testet är ju förstås Stiga Dagermans De dömdas ö. Men det handlar kanske inte så mycket om att jag vill impa som att testa honom…

Du är ensam med en främmande människa i hissen/sängen/bussen. Vilken bok börjar du prata om för att lätta upp den tryckta stämningen?
Jag kallpratar ju inte med främlingar… men om jag nu skulle tvingas så skulle jag nog nervöst börja svamla om Harry Potter (trots att jag inte läst någon av böckerna). Eller om Thomas Bernhard, bara för att göra personen så obekväm som möjligt. Skulle han/hon kunna hantera det samtalsämnet så är vi vänner för livet.

Om du måste välja mellan att läsa en bok från början till slut men bara varannan sida, eller från slutet till början kapitel för kapitel. Vilket väljer du?
Från slutet till början. Alldeles nyss har jag sett alla fyra säsongerna av The Big Bang Theory från senaste till första avsnittet. Mycket lyckat. Jag inser verkligen hur serien har växt med tiden.

Om du för en dag fick hoppa in i en bok, och leva där- vilken bok skulle du välja?
Jadu… svårt det där… en del av mig vill ju vara med i böcker jag älskar. Men de är ju optimala och skulle inte vinna på att det kom en person till i den. Tänk dig En dag med Emma, Dexter och Audrey. Eller Godnatt mr Tom  med Willie, Tom och Audrey. Inte samma sak.
Hellre någon bok som jag inte riktigt gillar. Som den bok jag läser nu; Andrew Davidsons Gargoylen. Den skulle verkligen behöva någon som styr upp den. Men där skulle jag ju å andra sidan inte vilja vara…
Svaret blir Amanda Helbergs Döden på en blek häst. Konstskola och Oxford. Perfekt.

Vilken bok ska du börja på härnäst?
Mycket möjligt att det blir JCOs Lilla himlafågel.

Hur får du oftast boktips?
Jag jobbar ju med böcker så de omger mig 24 7.

Det är filmen ”Day after tomorrow” på riktigt och för att inte frysa ihjäl måste du hålla liv i elden. Vilka böcker offrar du till brasan?
Pocketböcker. De är lättast att ersätta.

Aliens/robotar/en sekt tar över världen och bannlyser alla böcker utom en. Vilken tycker du ska vara den bok som sparas och varför?
Mycket oväntat blir det Stig Dagermans De dömdas ö…. För att den säger mycket om människan. Och i situationer som den ovan kan den nog vara värdefull.

Jultomten hälsar på dig och säger att det aldrig mer blir någon jul om du inte skriver in dig själv i en bok. Vilken bok vill du vara med i och vad gör du därinne?
Men var inte den frågan alldeles nyss?! Jag skulle hoppa in i Min kamp och ta död på Knausgård i första kapitlet.

Din favoritförfattare åker limo/skateboard/pulka förbi dig. Givetvis springer du efter. Vem är författaren och vad frågar du?
Det skulle förvåna mig mycket Stig Dagerman, Ted Hughes och Thomas Bernhard drog förbi i valfritt fordon.
Men jag skulle hoppa in i Monika Fagerholms lilla cab och prata om den där världen som tangerar verkligheten, men ändå är helt främmande.

Om du skulle skriva en egen bok- vad skulle den handla om?
Den skrivs det på sporadiskt och hemligt.

Vilken typ av böcker behövs det fler av?
Det skulle vara lättare att svara på vilka det behövs färre av… men barn/ungdomsböcker som inte är så könsnormativa behövs verkligen.
Fler debutanter som har fog för att vara kaxiga.

Finaste budskapet från en bok du har läst?
Budskap?! Inte min grej… men budskapet i Mig äger ingen är klockrent.

2 reaktioner på ”Sommarenkät 2011

  1. Hm, Rohan kanske skulle vara aktuellt. Jag tror Eowyn och jag skulle kunna ha mycket att säga varandra. 🙂

Kommentera

