Mitt bestialiska andra jag

Det svenska deckarundret älskas av alla.
Ja… inte av mig. Jag kan bara komma på att jag gillade Johan Theorins första. Men det finns säkert någon mer som varit okej.
Deckarförfattare som jag däremot gillar skarpt kommer från våra grannländer; danska Jussi Adler-Olsen och norska Jo Nesbø.
Jag läste Flaskpost från P innan den drogs tillbaka i vintras. Enligt ryktet blev Adler-Olsen sur för att Bra Böcker valde att ge ut den tredje boken om Carl Mørck och Avdelning Q först i Sverige. Oförklarligt tänkt av förlaget.
Kvinnan i rummet och Flaskpost från P är båda gastkramande spännande böcker. Båda två har jag streckläst till långt in på nätterna och till slut tvingats lägga ifrån mig för att jag verkligen behöver sova. ”NU måste du sova, släck, du kan inte fortsätta läsa. Men ska du släcka nångång. Nu kommer du vara sur imorgon. Släck. Sov. NU.”
Det känns dumt att säga att man blir glad av deckare. Men i fallet Jussi Adler-Olsen blir jag faktiskt det.
Det är äckliga, smutsiga historier och den bittre manliga huvudpersonen Carl Mørck finns i nästan alla deckarserier. Men han har ändå något eget och han tar inte överhand. Dessutom har han kanske deckarvärldens roligaste sidekick i Hafez el-Assad.
Likaledes bitter är ju självklart kära gamle Harry Hole i Nesbøs universum. Och historierna är likaledes smutsiga och äckliga. Pansarhjärta var även den en streckläsning av rang.

Äckliga och obehagliga böcker som håller mig fast . Kanske framförallt för att jag blir så sjukt fascinerad av ondskan i böckerna. Och de bestialiska och listiga sätt som man kan döda en människa på. Om man nu ska döda någon så ska det väl märkas…
Ibland blir jag lite rädd för den där latenta massmördaren som verkar bo i mig.
Det är tur att jag läser så få deckare som jag gör.

Kommentera

