Nicole Krauss

Att vakna till snö i maj är att vakna till meningslöshet.
Inget blev rätt, inga kläder var rätt, frisyren är pinsamt konstig, örhängena kliar, välja skor tog 10 minuter och det tog ungefär lika lång tid att bestämma om jag skulle cykla eller gå.
Jag cyklade och höll på att bli nermejad av en vit skåpbil.
Och resten av dagen… ja… den har varit blähä blähä. Järnspikars helvete! Rent ut sagt.

Men det börjar släppa. Om några timmar ska jag lyssna på Nicole Krauss på Internationella författarscenen. Ska bli mycket intressant. Och, hoppas jag, kul!
Jag älskade Kärlekens historia när jag läste den. Och jag ogillade starkt Man utan minne. Jag förstod bara inte hur den där fantastiska författaren kunde följa upp den där fantastiska boken med det tjatandet. Tills jag läste att de är släppta i omvänd ordning i Sverige… det förklarade en del.
Just nu läser jag Det stora huset och är något avvaktande. Första delen mycket bra, är nu i andra delen och känner mig lite förvirrad.

Kommentera

