Kapitulera omedelbart eller dö

I förra veckan hade jag en mailkonversation med en äldre man (+60) som tyckte att det var lite upprörande att Sanne Näslings debut Kapitulera omedelbart eller dö är kategoriserad för barn i åldern 12-15 år.
Han älskade den och tyckte att den vände sig till alla åldrar.
Jag kan inget annat än att hålla med honom.
Men förlaget bestämmer och det är som det är.

Sanne Näslings debut är beundransvärd. Den är självsäker och faktiskt helt utan tveksamheter.
Språket är märkvärdigt eget. Eller kanske inte eget, snarare har Näsling lyckats transkribera talspråk/dagboksspråk till ett fungerande litterärt språk.
Det finns ett tonårshjärta som bultar i varje stavelse.

Jag skrev till den äldre mannen att jag verkligen tror att den här boken kommer att nå ut till fler än 12-15 åringar, trots förlagets lilla ”miss”.
Det här är en bok att kapitulera fullständigt inför… eller dö.

2 reaktioner på ”Kapitulera omedelbart eller dö

  1. Vad jag förstår har förlaget satt från 12 år (för att man ska få med hela högstadiet), medan bokhandlarna har åldersgrupper som är t.ex. 12 – 15 år. Det är väldigt tråkigt. Men kanske kan man som bokhandlare sätta en bok i flera åldersgrupper? Eller säga från 12 år och uppåt. Jag tycker boken riktar sig till de som är 15 år och uppåt.

  2. Hej Erland!
    Jag är med på att förlaget måste sätta en åldersgräns, men den begränsar ju ibland, som i det här fallet. Det är väl därför det är viktigt att säga att den inte bara vänder sig till yngre tonåringar, utan människor i alla åldrar. 🙂

Kommentera

