Nostalgia 1987

I fredags fick jag en sån grym lust att se April Fools Day. Rysaren från 1986 där en grupp ungdomar besöker en vän på en i övrigt obebodd ö och de börjar dö som flugor.
När jag sedan igår var på Myrorna i Ropsten och snubblade jag på June Flaum Singers bok Debutanterna, som är en mustig historia om kärlek, svek, galenskap och kläder, så var det uppenbart vad jag skulle göra igår;
Nostalgidag anno 1987 (eller 1988).

Det är lugnt om du inte har hört talas om någon av dem. Det har antagligen inte så många gjort. Men då när det begavs sig runt 1987 så var det min favoritfilm och min favoritbok. Ungefär.

Och jag måste nog säga att de inte har förlorat så mycket av åren som gått. April Fools Day är faktiskt en ganska bra film, i en genre som inte intresserar mig så mycket. Okej, den är sprängfylld med klichéer, men det kan man väl stå ut med i en och en halv timma.  Synd bara att jag minns slutet, då hade den nog varit ännu bättre.
Debutanterna. Ja… den är ju lite stolpig och yxig och klichéerna haglar även här. Hade jag läst den för första gången idag så hade den knappast intresserat mig, men nostalgin är ett mäktigt vapen.

Dagen får 4 snedtofsar av 5 möjliga.

Kommentera

