Dag 19 Bra bok som blev bra film

Det finns ju en uppsjö av böcker som blev riktigt usla filmer. Jag vill inte minnas dom.
Mina förväntningar på filmatiseringen av En dag är sjukt höga. Det kan/får inte bli dåligt.
Filmatiseringen av Sagan om ringen trilogin är ju imponerande. Boken är väl okej, när jag till slut tog mig igenom dem fick jag experthjälp. En vän som läst dem kanske 50 gånger talade om vilka sidor jag skulle hoppa över. Det var nödvändigt.
Det mest störande med Peter Jacksons filmer är hur han lyckas göra Éowyn till en trånande fjant som bara vill ha Aragorn. I filmatiseringen får kärleken mellan Éowyn och Faramir utrymme i en enda blick mellan dem. I böckerna är det en underbar kärlekshistoria.

Men det var ju inte det jag skulle skriva om, utan det som var bra… då kan det ju bara bli tv-versionen  av Stolthet och fördom från 1995 med Colin Firth som den älskade Mr Darcy.  Den är ju nästan bättre än boken…

2 reaktioner på ”Dag 19 Bra bok som blev bra film

  1. Jag bifaller dina tankar kring Sagan om ringen. Mina förväntningar på The Hobbit är enorma.
    Jag gillar dessutom visa av Harry Potter filmerna framförallt den första. Jag ser också fram emot att se Sarah’s Key på bio.

    1. Jag har bara läst den första Harry Potter boken och inte sett någon av filmerna så jag har inga åsikter där, vilket ju i sig är tämligen ovanligt att jag inte har.
      ”Sarah’s Key” känner jag mig lite ljummen till. Men kommer nog att se den iaf.

Kommentera

