Dag 04 Favoritbok i min favoritserie

Nu har jag tänkt till och inser att jag valde rätt serie. Jag menar alltså inte serieböckerna utan de riktiga böckerna om Mumindalen.
Favoriten är ju utan tvekan Det osynliga barnet. Den är sorglig och ganska hemsk. Med åren har jag blivit mindre och mindre lik Filifjonkan. Det är skönt.

Hennes hjärta började dunka och ryggen blev kall, hon snodde runt som om hon haft en fiende bakom sig. Där glittrade havet som förut, solreflexerna dansade på bottnen i lekfulla åttor och sommarvinden strök tröstande över hennes nos.

Men det är inte så lätt att trösta en filifjonka som har gripits av panik och inte vet varför.


Kommentera

