Hall of Femmes

Jag vet inte hur många som hunnit upptäcka Oyster Press och deras bokserie Hall of Femmes.
Personligen tycker jag alla med ett intresse för formgivning eller för den delen, starka kvinnliga förebilder borde spana in den.
I serien har det hittills kommit 3 delar. Först ut var boken om Ruth Ansel, legendarisk tidningsformgivare, som bland annat står bakom världshistoriens snyggaste omslag; Harper’s Bazaar från februari 1965 med en gudomligt leende Steve McQueen på omslaget. Jag har älskat det omslaget sedan jag såg det som tonåring, men hade ingen aning om vem som stod bakom.
De andra två böckerna handlar om art directorn Lillian Bassman och bokformgivaren Carin Goldberg.
Böckerna är utformade som långa intervjuer med damerna och fullproppade med underbara bilder.

Den här serien gör mig lycklig. Och glad över att det finns små förlag som vågar vara egensinniga. Oyster Press ni inger hopp!

Kommentera

