Yarden

Kristian Lundberg!
Hans namn kan bara följas av ett utropstecken. Vare sig den skrivs ut eller inte så finns det där. Kristian Lundberg.
Jag tänker att om jag någon gång skulle få för mig att skriva en självbiografi är det så här den ska se ut. Jag tänker att om jag någon gång skulle få för mig att intressera mig för klassperspektiv så är det här utgångspunkten.
Lundberg mixar och trixar med historien om uppväxten, sonen, det slitsamma arbetet på Yarden, människor i nuet och från det förflutna.
Det är en märklig läsning som kryper nära inpå. Som läsare känner man kylan och förödmjukelsen.
Det är mäktigt att han med ett så pass enkelt språk kan gripa och hålla fast läsaren. Imponerande.
Jag tänker en del på Sofi Oksanen under läsningen, kanske i det att man känner författarens säkerhet och självklarhet.

Är allt i Yarden sant? Kanske inte.
Är det viktigt för läsningen? Absolut inte.

3 reaktioner på ”Yarden

Kommentera

