Vickis Vintagebutik

Ni vet, ibland vill man bara läsa smågodis. Sånt som inte lämnar djupare spår men som under läsningen är trevlig. För mig är julen en sån period. Då läser jag bagateller och trivs bra med det.
Den här julen läste jag bland annat Isabel Wolffs Vickis Vintagebutik. Jag fasade för att det skulle bli ännu en chiclitt-bok med Mr Darcy-komplex. Men tackålov slapp jag det. Det finns ingen Mr Darcy. Det finns män, men de är vanliga med fel och brister.
Men det är ju inte männen som är viktigast i den här boken, utan kläderna. Åh gud, vad underbart att läsa en bok som bubblar och spritter av designhistoria och kärlek till vintagekläder, utan att vara en fackbok. Jag blir bara glad av den här boken. Även om jag hade kunnat slippa förintelsesidospåret.

Kommentera

