En dag

När jag säger att jag tillbringade en helg i oktober med att läsa och gråta och läsa och gråta så tycker folk att jag är galen. Tills jag förklarar.
Jag grät inte på grund av mig eller mitt liv eller något som hänt mig. Jag grät enbart på grund av läsningen.
Läsningen som resulterade i den här reaktionen var David Nicholls En dag som är den första boken från nya förlaget Printz Publishing.
Vilken debututgivning!
En dag handlar om Emma och Dexter. Vi får följa dem under en och samma dag under 20 års tid.
Idén är ju klockren och David Nicholls tar hand om den mästerligt. Jag tycker om hur han vårdar sina karaktärer men samtidigt låter dem stå där med sina fel och brister. Emma och Dexter är personer av kött och blod.
Det går inte att inte tycka om strulputten Dexter och det går inte att inte låta bli att vilja tala om för Emma att hon visst är vacker.
Pia Printz sa när jag träffade henne att det tog ett tag innan hon förlät David Nicholls för slutet. Jag kan säga att jag dessvärre inte har nått dit än. Det var ju inte så här det skulle sluta!
En dag är en känslomässig läsning. En bok att krypa ner i soffan med en regnig lördag och bara låta känslorna svämma över en.

En dag kommer snart på en bio nära dig. Med Anne Hathaway som Emma och Jim Sturgess som Dexter. Sturgess känns klockren som Dexter. Men Anne Hathaway som Emma?! Njae, där hänger jag inte riktigt med.

3 reaktioner på ”En dag

    1. Åh, jag tycker det är så svårt att ge bort böcker jag älskar. Jag vill inte höra någon säga att de var helt okej eller rent dåliga.

Kommentera

