In från kylan

Snart på väg mot första träffen med mina nya bokcirkelvänner.  Yeahej!
Spännande och roligt.
Mitt förslag på första bok har fått spela andrafiol till en läskig bacill som haft mig däckad de senaste dagarna. Jag har tampats med Brett Easton Ellis Lunar Park, till den grad att jag inte vet vad som verkligen händer i boken och vad som är en feberhallucination.
Men mest har jag sett säsong 7 och 8 av Project Runway

Flera har svarat på den här enkäten. Jag tog den från A fraction of the web

1. Favoritbok i barndomen?
Michelle Magorians Godnatt mister Tom reser sig som ett fyrtorn ur barndomsläsningen.

2. Vad läser du just nu?
Lunar Park. Har dock bestämt mig för att överge den och börja på Underjordiska timmar av Delphine de Vigan. Peppen är sjukt stor.

3. Vilka böcker har du reserverade på biblioteket?
Inga. Jag gillar bibliotek, men lånar inte böcker. Don’t ask me why.

4. Dålig bokvana?
Många skulle säker säga att det är att jag viker hörn och skriver i böcker. Men det gillar jag. Personligen kanske jag skulle säga att min dåliga bokvana är att jag ger upp lite för lätt. Har boken inte fångat mig på max 50 sidor är det kört.

5. Vad har du för tillfället hemlånat från biblioteket?
Hrm… inget.

6. Har du en läsplatta?
Absolut inte. Har lekt med dom på arbetstid och där kan de stanna. Dom intresserar mig inte det minsta. Opersonligt och väldigt tråkigt.

7. Föredrar du att läsa en bok åt gången eller flera på en gång (slalomläsning)?
Jag läser oftast en bok i taget. Ibland finns det flera på gång men det slutar oftast med att jag glömmer bort någon av dem, så jag försöker undvika det.

8. Har dina läsvanor ändrats sedan du började blogga?
Nja, inte på grund av bloggandet. Livsomständigheter har spelat större roll.

9. Sämsta boken du läst i år?
Tyvärr måste jag säga att det är Per Hagmans Vänner för livet. Det smärtar mig verkligen att säga det.

10. Bästa boken du läst i år?
Davd Nicholls En dag.

11. Hur ofta läser du utanför din egen bekvämlighetszon?
Nja, inte så ofta. Kanske inte alls om jag ska vara ärlig.

12. Vilken är din läsebekvämlighetszon?
Oj, det måste väl vara… ja… vad ska jag kalla det… Estetiska böcker av författare som litar på sin egen röst och på mig som läsare.
Och det där lät inte det minsta konstlat…

13. Kan du läsa på bussen?
Utan problem. Jag är mästare på att stänga av.

14. Vilken är din favoritplats att läsa på?
Soffan.

15. Vad anser du om att låna ut böcker? Regler?
Nja, helst inte.

16. Viker du hundöron i dina böcker?
Absolut!

17. Skriver du någonsin i bokens marginaler?
Alltid.

18. I studierelaterade böcker då?
Fullt med understrykningar, marginalanteckningar och utropstecken.

19. Vilket är ditt favoritspråk att läsa böcker på?
Svenska.

20. Vad får dig att älska en bok?
Språk, språk, språk.

21. Vad inspirerar dig att rekommendera en bok?
Att den är större än livet.

22. Favoritgenre?
Romaner.

23. Genre du sällan läser (men önskar att du gjorde oftare)?
Pass.

24. Favoritbiografi?
Olof Lagercrantz Stig Dagerman biografi.

25. Har du någonsin läst en självhjälpsbok?
Jag har börjat på ett par, men aldrig läst ut någon.

3 reaktioner på ”In från kylan

Kommentera

