Den kärleken

Jag är visst en ovanligt seg bloggare just nu.
Och en ganska seg läsare också måste jag tyvärr tvingas erkänna.
Jag får skylla på att jag har min sista semestervecka och dessutom står inför en flytt.
Just nu läser jag Erik Wijks Allt vi här drömma om. Mer om den kommer så småningom.
Jag har läst Tove Lefflers Den kärleken, som handlar om 1800-tals dramatikern och utmanaren Anne Charlotte Leffler.
Anne Charlotte Leffler utmanade tidens syn på kvinnan och kärleken. Hon är idag tämligen bortglömd, men fascinerande förlaget Rosenlarv gör sitt bästa för att plocka fram henne ur arkivet för bortglömda författare. De har gett ut Skådespelerskan och Kvinnlighet och erotik.
Men tillbaka till Den kärleken. Det är inte författarinnan Anne Charlotte Leffler som är huvudperson, utan kvinnan.
Hon är fångad i ett äktenskap utan kärlek när hon möter Mannen. En 10 år yngre italienare. En gift kvinna och en yngre man! Skandalen är ett faktum.
Det finns något väldigt febrigt och trevande i Den kärleken som verkligen tilltalar mig. Något som pockar och gror bakom historien. Som försvinner varje gång jag försöker fånga det, sätta fingret på det.
Slutsatsen blir i brist på bättre förklaring att jag verkligenverkligen vill läsa mer av Tove Leffler.

Kommentera

