De oförglömliga

Jag köpte Gabriella Ahlströms De oförglömliga i början av sommaren efter att jag hjälpt en tjej på jobbet att hitta en bok.
Sedan dess har den blivit liggande i traven av böcker som ska läsas och sedan dess har den börjat dyka upp i alla möjliga sammanhang. Några veckor efter mitt köp kom JessicaL med den till jobbet.
Men nu har jag då iaf läst den.

Det skyggande, gäckande berättarjaget Fredrika förlorar sin karismatiska och minst lika gäckande bror Simon i vad som kan vara ett självmord/överdos. Fredrika tvingas reda ut sina minnen, hur plågsamma de än må tänkas vara, för att kunna förstå det inträffade och gå vidare med sitt liv.
Ja, here we go again, tänker yours truely. En kvinna av skugga som blivit märkt av männen i sitt liv. Har vi läst det förut? Jaa! Mer än hundra gånger och tusentals gånger har jag låtit bli att läsa just den här typen av bok.
Men De oförglömliga kan mycket väl vara undantaget som gör att jag även fortsättningsvis kommer läsa åtminstone några av böckerna i den här ”från invisible till invincible”-genren.Det är helt uppenbart att den bakom boken står en stark röst. De oförglömliga må vara Gabriella Ahlströms romandebut, men hon är ju en erfaren journalist.
Fredrikas väg genom minnena är en resa genom det man allra helst vill glömma; sina egna misslyckande och hur man så ofta tog steget åt sidan istället för rakt fram.
Personligen hade jag önskat att journalisten Ahlström hade fått spela större roll. Att De oförglömliga hade haft en mer journlistisk skärpa än poetiskt skimmer. Då hade jag gått i gång med fulla cylindrar på den.
Som första roman tycker jag att den funkar mer än väl.

En reaktion på ”De oförglömliga

Kommentera

