Inte för att jag räknar

…men idag är det två (2!) veckor till semestern.
Och det är kavlugnt på jobbet. Så lugnt att till med rollermousen bestämt sig för att ha semester.
Jag slängde iväg en semesterläsningsbeställning igår. Jag tycker att jag är duktig som betar av olästa högen just nu. Så då får jag unna mig att köpa mer…
Det blev Gabriella Ahlströms De oförglömliga. Jag snubblade förbi den här om dagen när jag hjälpte ks med ett boktips. Sen tänkte jag fylla på mitt Sofi Oksanen behov och köpte både Baby Jane och Stalins kossor. Slutligen två böcker som länge (i min bokvärld) legat på önskelistan. Nils Claessons Blåbärsmaskinen, som handlar hur det var att växa upp med Slas som pappa. Jag tänkte kombinera den läsningen med Erik Wijks Allt vi här drömma om, som jag köpte på bokrean. Jag har ju ett närmast plågsamt förhållande till pappaskildringar i litteraturen. Jag måste läsa dom. Jag bara måste läsa dom. Till slut hamnade Paolo Giordanos Primtalens ensamhet i kundvagnen, även den en önskelista bok. jag har hört mycket gott om den och förväntar mig något i stil med Marisha Pessls Fördjupade studier i katastroffysik. En läsning som jag så här två år senare fortfarande inte kan prata om. Den är för bra. Och jag kan inte förklara varför.
Häromsistens upptäckte jag att min dator på jobbet heter Pessl. Det gillade jag. Alla datorer på jobbet har författarnamn. Även systemen. Hade min dator hetat Ranelid så hade jag begärt en ny.

2 reaktioner på ”Inte för att jag räknar

Kommentera

