Siste man släcker lampan…

Idag är en sorgens dag.
Jag klär mig i svart. Det gör jag iofs nästan jämt, men idag är svart svartare, min blick nedslagen, inget leende passerar mina läppar.
Hultsfredsfestivalen går i graven.

Läs det en gång till; Hultsfredsfestivalen går i graven.

Dödsbudet, för det är verkligen ett bud om en närståendes död, nådde mig sent igårkväll. Hela dagen har jag försökt nå min mamma, utan framgång. Telefonkabeln ute på landet körde någon sönder i förra veckan, så det är begripligt. Men det är i stunder som dessa man vill ha sin mamma. Att prata med. Att bringa ordning i sorgen.

Mina minnen av Hultsfredsfestivalen är mångamånga, men det är inte så mycket därför jag sörjer. Minnena finns alltid kvar.
Det som gör mig så ledsen och som alla stora tidningar totalt missat i sin rapportering är vad detta innebär för orten Hultsfred.
Som många av er säkert vet så är jag född och uppvuxen där. Min mamma bor kvar.
Det här är en ort som trots allt överlevt och i viss mån även blomstrat på grund av Festivalen.
Vad är nu kvar? Vad kommer hända nu? Vad kan hända?
Alla sura jävla Hultsfredsbor som ondgjort sig över Festivalen, kommer ni att vara nöjda nu? Eller kommer eftertankes kranka blekhet få er att förstå hur mycket den betyder för Hultsfred?

Pessimisten i mig hör mammas ord ringa i huvudet. Orden som jag aldrig trodde skulle bli sanna.
”Om Festivalen slår igen, så kan ju siste man som lämnar Hultsfred släcka lampan.”

Ett hjärta slutar slå.

En reaktion på ”Siste man släcker lampan…

  1. Jag bodde i Hultsfred 94-96 och jag kommer ihåg hur stan levde upp under dagarna festivalen höll på. Och jag kan tänka mig att hela stan vann på publiciteten och pengarna.
    Synd. =(

Kommentera

