Böcker och läsning

Den här gången missade jag inte chansen utan hittade infon om Sommarskönt bokbyte medans det ännu fanns tid kvar att anmäla sig.

Så… min kära hemliga bokvän…
Jag är en vetgirig läsare, men kan villigt erkänna mig vara en snobbig läsare.
Just idag läser jag Claude Izners Mordet i Eiffeltornet. Men det säger inte så mycket om mitt läsande. Eller så är det precis det det gör…
Jag avskyr verkligen Läckberg, Marklund, Bodström, Mankell, Rudberg, Ranelid och i princip hela det svenska deckarundret, Johan Theorin är ett lysande undantag. Jag har inte ens läst Millenniumtrilogin. Chic litt är heller inget jag är överdrivet förtjust i.
Men till varje regel  finns det ju som bekant undantag; historiska deckare (som Ariana Franklin) brukar intressera mig och Curtis Sittenfeld gillar jag.
Det här är viktig information; jag är en extremt europeisk (+nordamerika) läsare. Det är sällan böcker som utspelar sig någon annanstans fångar och behåller mitt intresse. Pinsamt, men det är lika bra att vara ärlig mot dig.
Ett utmärkt exempel på en bok som symboliserar mitt läsande är Monika Fagerholms Glitterscenen; där har vi en författare som litar på sin läsare!
Det skulle jag säga är den främsta egenskapen. Hon har skapat sitt litterära universum. Hänger du med och köper det så har du vunnit hela världen.
Jag vill uppslukas av det jag läser;  känna doften av 1880-talets Paris i Mordet i Eiffeltornet, ha känslan av  saltstänk i ansiktet på Johan Theorins Öland, dela Aliides (Utrensning) smärta. Lägg till ett språk som utmärker sig så har du mig som läsare i ett nötskal.
Läsandet för mig är mer än ett nöje; det är en livsstil. Hur fånigt det än må låta.
Jag vet inte om jag har en favoritgenre. Men jag har favoritförlag; Sekwa. Och jag läser nästan bara samtidslitteratur. Klassikerna plöjde jag i tonåren.
Jag har inga invändningar mot andrahandsböcker, så länge de ser någorlunda nya ut. Jag vill inte ha någon annans anteckningar i mina böcker.
Jag är barnsligt förtjust snygga bokomslag. Som här och här och här.
Kan du knuffa mig i riktning mot historiska skildringar så skulle jag tycka det var spännande. Även mindre skönlitterära böcker skulle vara intressant. Har du spansk litteratur (inte på spanska) som ditt specialområde så skulle jag bli jätteglad. Den är jag nyfiken på! Storslagna kärleksromaner var det inte igår jag stiftade bekantskap med.
Som sagt, jag är kanske snobbig, men jag är också öppen för nya intryck och för att bli utmanad.
Lycka till! Jag är övertygad om att jag kommer bli överraskad och glad över dina val.  🙂

2 reaktioner på ”Böcker och läsning

  1. Nu har jag hittat dig! Min hemliga bokvän 🙂 Jag tror vi har ganska lika boksmak, jag har t ex också Monika Fagerholm som en av mina favoriter. Kan också känna mig som en boksnobb ibland. Kanske blir du svår att överraska, men jag lovar att jag ska göra mitt allra bästa!

Kommentera

