I’m an enkätare, yes I am.

Passerar en enkät i min väg så måste jag ju så klart besvara den. Den här kommer från Boklusens Bokblogg.

Vilka är de fem författarna som ni har flest böcker av i era bokhyllor?

1. Stig Dagerman
2. Joyce Carol Oates
3. Ingmar Bergman
4. Per Hagman
5. Joan Didion

Den samlingen säger mycket om min boksmak. Liksom att Sekwa och Modernista är starkt representerade.

Köper ni eller lånar ni mest?
Jag köper eller får. Förr lånade jag nästan enbart, men i takten med att arbetsbördan har växt har min förmåga att lämna tillbaka böckerna i tid minskat. Så det blir i långa loppet billigare att köpa böckerna.

Sparar ni alla böcker ni köper?
Nej gud nej, då hade jag inte fått plats hemma. Jag ger bort mycket, antingen till vänner eller så lämnar jag dom i trappen till grannarna.

Inbundet eller pocket helst?
Pocket, utan tvekan. Men det är ju en balansgång, många böcker vill jag  ju läsa när de är nya.

Vilken bok har du läst flest gånger i ditt liv? (Om du nu läser om böcker.)
Det är sällan jag läser om böcker nu för tiden, det finns ju så många! Jag skulle gissa att Michelle Magorians Godnatt mister Tom hamnar högst. Den har jag säkert läst 25-30 gånger.

Kommentera

