Skrämsel och förtjusning they stick together like glue

Kafka på jobbet skriver om att Stephen King förstörde hennes liv. Läs inlägget här.
Inlägget fick mitt huvud att gå i spinn. Kring rädsla och skräck i litteraturen.
Jag läste också Stephen King när jag var alldeles för ung. Att läsa Carrie som förpubertal tolvåring är inte helt lyckat. Det finns mycket i den som en tolvåring inte ens ska behöva tänka på. Men som ändå var pirrigt och spännande att läsa.
Jag har ingen moster att skylla på utan min egen vetgirighet som redan då inte visste några gränser.

Jag märker att jag tänker mycket på det när jag väljer böcker till min brorson. Han fyller 11 i augusti och jag känner ett ansvar för att han ska få den bästa tänkbara  ingången till litteraturen. Jag tänker inte så mycket på vad jag vill att han ska läsa utan mer på vad som passar honom och hans intressen. Och jag blir ibland förvånad över de otäcka historier som enligt etiketterna lämpar sig för 9-12 åringar.
Inte för att jag tänker utverka någon censur eller så, men jag kan åtminstone tänka på vad jag sätter i händerna på honom.

Som vuxen har jag ett ganska avmätt förhållande till skrämsel i litteraturen. Skräckböcker går mig helt förbi. Lovecraft som varit så i ropet det senaste året är bara en gäspning.
Men när de, skrämselböckerna, fångar mig så uppstår den där kittlande obehagliga läskiga härliga rysningen i ryggraden. Ariana Franklin lyckas mästerligt. Johan Theorin lyckades i Skumtimmen och ganska mycket i Blodläge. Mons Kallentoft gjorde det med Midvinterblod. Jo Nesbö tänker jag ge några chanser till innan jag helt avfärdar.
Det är ju trots allt en förtjusande skön känsla.

2 reaktioner på ”Skrämsel och förtjusning they stick together like glue

    1. Jag är helt med dig! Även om jag inte är rädd för clowner så är han riktigt otäck. Inte bara i ”Människohamn”, utan för jämnan.

Kommentera

