I Darling River drunknar jag gärna

Efter att ha fått min litterära skador omplåstrade av Sofi Oksanen så fortsatte jag mitt helande i händerna på Sara Stridsberg och hennes senaste mästerverk Darling River.
Jag kanske går händelserna i för väg när jag säger att det är ett mästerverk. Men det finns ingen anledning att hymla med sanningen.
Saras och min relation går långt tillbaka. Den började när jag inför första året på ön läste på;  under devisen ”lär känna dina fiender”.
Jag förväntade mig att Sara inte skulle ha något att säga mig. Men vad fel jag hade. Happy Sally var ett första möte som till denna dag nästan rör mig till tårar.
När det sedan visade sig att jag skulle ha henne som handledare så förberedde jag mig på att hon inte skulle förstå mina texter eller, för den delen, mig och mina ickefeministiska värderingar.
Men jag hade fel och det blev en handledningsperiod full av kärlek och respekt.
Mitt ex av Drömfakulteten har en mycket vacker och personlig dedikation.

Vad jag framförallt tycker om i Saras författarskap är att hon låter sig förledas. Hon ger sig rätten att låta sina besattheter ta kommandot. Hon är så trygg i sin egen stämma att hon kan låta hjärtat styra helt; vare sig det gäller kanalsimmare, Solanas eller Dolores alla skepnader.

Darling River väver en spännande och allt annat än enkel rosengång kring Lo och hennes pappas bilturer genom ett landskap som är smutsig och brinnande, Dolores Haze och hennes hat mot den egna kroppen och det flickebarn som föds ur den, en ensam mor som reser samt en vetenskap som väcker äckel hos kvinnor han möter.

Det är sällan som jag nu för tiden jag antecknar och ritar i böckerna jag läser. Men i Darling River går det inte att låta bli.
Det är underbart hur Sara får allt smuts och äckel att framstå som vackert, hur all hopplöshet, skam och skuld trots allt utsöndrar glädje och tilltro. Hur det fula är så vackert att det nästan gör ont.
Darling River är ett sommarregn förklädd till taggtråd.

Kommentera

