Att stå pall i kaos.

Att lokaltrafiken haft ”vissa” svårigheter den senaste veckan har väl inte kunnat undgå någon. Men för oss som bor på en ö med en präktig gammal spårtrafik har klarat oss galant. Nästan helt utan förseningar dessutom.
Jag tror att det beror på att tågen byggdes för att klara en Sovjetinvasion/kärnvapenkrig.
Men att säga till folk att man inte har drabbats av kaoset och sedan svara att man bor på ön möts av ungefär samma svar ”Nej, det är klart att ni klarar er.”
Jag skulle vilja påstå att de flesta av de som gett den reaktion bor bättre än jag. Jag bor i ett rivningskontrakt. Visserligen på en fashionabel ö, men det är inget lyx över det. Inte ölyx. Men för mig är det ett litet stycke paradis att titta ut genom fönstren på kvällarna och se färjorna från Finland och Estland stäva in. Och långt där borta i fjärran se Globen lysa i rött eller blått. Blinket från Kaknästornet går inte av för hackor det heller.
Så jag har inte påverkats nämnvärt av trafikkasoset. Men jag har sett hur vädret/kaoset plockar fram det värsta och bästa hos människor. I morse höll det på att bli slagsmål i tunnelbanan. Dessa övremedelålderskvinnor. Vad är det med dom? När bestämdes det att dom har företräde och mer rättigheter än andra? Jag tycker att det är fascinerande.
Men det finns ju också det fina. Att se folk erbjuda sig att ge pengar till hemlösa till exempel.

Kommentera

