Hemma bäst

Det är konstigt det där med att ha växt upp i en annan ort än den man bor i. När jag åker och hälsar på min mamma så säger jag att jag åker bort medan min mamma säger att jag åker hem.
Hur trevligt det än var bland mormorsrutor, choklad, katter som låter som ankor och julklappar så tycker jag nog ändå att det är skönast att komma hem. Om bara det där helvetes SJ kunde; A) inte bli lika förvånade varje gång det blir vinter B) ta ansvar för att hundar och hundägare håller sig på de platser de ska vara på.

Jag har då lärt mig virka mormorsrutor under julen. Väldigt roligt. Inte för jag vet vad jag ska med det till, men nu kan jag det. Även i sömnen. Så behöver ni vägledning, så finns jag här.

Läsandet har varit minimal. Verkligen minimal. På tåget ner läste jag Den sista föreläsningen av Randy Pausch och är aningen besviken. Jag trodde den mer skulle vara mer som Borges smått fantastiska Sju kvällar. Det var den inte. Långt därifrån. Men ändå på nåt sätt rätt trevlig.
Hos mamma läste jag enbart den i förväg inplanerade Höstoffer som får mig att förstå vad alla dom som inte gillar Kallentoft menar. Den var nästan outhärdligt tråkig. Försökte även läsa Anna Gavalda, men insåg snabbt att jag inte är målgruppen för det tramset.
På resan hem började läsa Katedralen vid havet och återigen så hade jag fått för mig att den handlade om något annat än den gör. Jag vet inte riktigt vad jag har sysslat med på sistone. Jag har iaf inte lyssnat på vad folk säger om böcker. Katedralen vid havet handlar alltså inte om Sagrada Familia. Om det nu är någon annan än jag som trodde det.

Lämna en kommentar