No och jag

På grund av min sjukdom så kan jag inte närvara vid kvällens träff med min bokklubb. Vilket känns alldeles extra trist med tanke på att det är jag som har valt boken… Så jag skickade ett mail till my fellow Alcesare.
Anledningen till att jag valde just Delphine de Vigans No och jag beror på att den ges ut av förlaget Sekwa som är ett litet förlag som fokuserar på att ge ut nutida franska kvinnliga författare på svenska. Deras ugivningen är bland det finaste som går att få tag på i nuläget skulle jag säga. Varje ny bok de släpper fyller sin plats i min bokhylla och i mitt hjärta med stor värme. Vill ni har tips så skulle jag föreslå Claire Castillons noveller. Bittra och djävulska, men ack så bra.
No och jag släpptes förra hösten tror jag, men av någon anledning missade jag den då. Så när den nu kom i pocket så förstod jag direkt vilket mitt bokval skulle bli.
Jag tycker att No och jag är en alldeles speciell lite pärla. Det är hjärtskärande med jaget i boken som är så smart och förstår så mycket, men ändå ingenting. Läsaren förstår ju, jag förstod det iaf, att det skulle gå åt skogen, men på något sätt rycks man ändå med i jagets entusiasm och glädje. Man känner med familjen som bit för bit blommar upp på nytt. Bit för bit börjar leva.
Karaktärerna tycker jag väldigt mycket om. Alldeles speciellt det brådmogna jaget, hon kan säkert vara irriterade (eller hur Jenny?), men jag faller pladask för henne och hennes småprat. Och Lucas, ja, hade jag varit tonåring så hade jag också varit kär i honom. Den tysta, sargade hjälten, visst har vi sett honom förut, t ex Jordan Catalona som jag tänker mycket på under läsningen, men vem bryr sig egentligen? Även om det irriterar mig så uppskattar jag samtidigt att porträttet av No hela tiden undflyr skärpan. Det är som att varje gång bilden av henne ska tas så rör hon sig litelite grann så bilden blir suddig.
Jag har nog inte så mycket mer att säga egentligen. Jo, jag har ju inte sagt något om språket… men det tror jag förresten att jag struntar den här gången. Personligen är jag extremt nöjd med mitt bokval. Hoppas att ni är det också.
Over and out.

En reaktion på ”No och jag

Kommentera

