Den nya dagen gryr

Imorgon är det dags för någon ny författares stora äventyr att börja. Troligtvis någon gammal gubbe, som oavsett vilken del av världen han kommer ifrån garanterat skriver om Afrika på ett eller annat sätt. Lika sannolikt är att han är någon jag läst och förkastat.
Det kanske bara är jag, men i år känns Nobelpriset mer än lovligt avslaget. Jag känner mig otroligt desillusionerad. Visst kommer jag hänga över en dator på jobbet och hovra och ha lite hjärtklappning, men förväntningarna är inte monumentala.
Det kommer inte blir J C O. Det kan vi enas om. Det kommer inte bli Jeanette Winterson.  Eller Tomas Tranströmer. Eller Monika Fagerholm. Eller Joan Didion. Eller Mircea Cartarescu. Författare som alltid kommer stå högt i kurs på min ”Om jag får välja Nobelpristagar”-lista.
Jag önskar lite förstrött, men vet att det inte kommer bli någon av dem.
Nej, klockan 13.00 går Peter Englund ut genom dörren och säger något som bara resulterar i ännu ett jasså?!
Tyvärr.
Men jag hoppas litelite att jag har fel.

Kommentera

