Sommarens läsning; Svenskt

I traven med svenska böcker finns lite av varje. Gunnar Nirstedts Platon Persson och blomman i mörkret var riktigt rolig. Inte min vanliga typ av läsning. Men jag skrattade många gånger och tyckte Platon Persson var rätt förtjusande i sin konstighet. Men förstår barn den? Jag är rätt tveksam. Tvivlar till och med på det.
Barbara Voors Islossning var en positiv läsning. Om hur olika människors sorg tersig eftersamma personer. En långsam läsning, som fick ta sin tid. Som att krypa in i en liten trygg kokong och stanna där under läsningen. Trevligt.
Viktor Johanssons Kapslar var ju min lilla förälskelse häromåret, så jag har väl undvikit Eterneller med flit. Och, ja, jag vet inte den är inte dålig, den är inte bra. Den bara är. Och det skulle kunna vara gott nog. Med Eterneller faller bara i glömska.
Jaget är människans mest framträdande sinnessjukdom är en…ja… vad är det? Skulle kunna kalla det essäsamling, men ändå inte. Det är i alla fall en inspirerande bok Hanna Hallgren har gjort. Texten Depressiv europé är redan en klassiker. Publicerad i Glänta och använd i undervisningen på Biskops-Arnö.
Jag tycker om att Hanna Hallgren är så utanför ramarna. Det verkar som att hon inte bryr sig och därför blir det hon skriver så mycket starkare. Hon vågar ta ett steg längre. Samplingen av Peter Wolodarskis i Paranoid dagbok är förbluffande och kaxig. Det är svårt att undvika henne. Och man ska inte göra det heller.
På min lilla tur till Myrorna i Ropsten hittade jag även Helena Erikssons Skäran för 20 kronor. Kanske det stora fyndet. Helena Erikssons poesi talar direkt till mig. Det känns som att vi rör oss i samma litterära landskap i poesin och jag gillar henne verkligen. Det är vackert, åh så vackert. Och det är närvarande. På sista änden är nog närvaro det enda jag begär av en poet. Det är inte så mycket. Men det är svåruppnåeligt.

Kommentera

