Sommarens läsning 1; Lesbian Love

I Ewa Rudlings Svenska Författare skriver Birgitta Stenberg att många unga kvinnliga författare har berättat för henne hur mycket Kärlek i Europa har betytt för dem, för deras skrivande. Mina förväntningar var skyhöga. Jag har letat efter den ett bra tag och de har verkat helt omöjlig att få tag på. Tills jag besökte Myrorna i Ropsten nyligen och hittade den för 20 kronor. Dessutom med bild från Apelsinmannen på omslaget. Tv-serien alltså, som jag minns som så himla bra.
Men boken… ja… boken. Som sagt mina förväntningar var höga och den levde på intet sätt upp till mina förväntningar. Jag tyckte mest den var trist och gav inget. Visst, det är väl spännande att läsa den exposé över människor Birgitta Stenberg tecknar. Men så himla bra kan jag inte påstå att det är. Alla människor liknar till slut varandra. Kanske är det det som är poängen. Jag vet inte. Den når inte fram till mig iaf.
Det verkar som att temat i mina läsningar denna sommar har varit lesbisk kärlek. Topparna har varit höga. Dalarna har varit ointressanta.
En klar överraskning var Jessika Berglunds Simtag. Som jag tyckte var så vacker och skir. Om plågan av att inse att ens känslor för ens närmaste vän inte är av enbart det vänskapliga sorten. Jessika Berglund formar sin historia kring årstidernas växlingar. En grepp som kan te sig enkelt, ja det är ju enkelt, men det är också svårt. Svårt att övertyga läsaren om att man inte bara har gjort det enkelt för sig. Författaren kan sina årstider och sina miljöer. Och är inte rädd för sin historia. Det känns befriande och oväntat att hitta en debutant som är precis så här orädd.
Jag kommer bära med mig den här historien länge.
Katja Timgrens debutroman Ingenting har hänt är väldigt filmisk i sitt uttryck. Korta kapitel, som scener. Jag vill tycka om den, men det är svårt. Uttrycket är för vagt, som att författaren inte riktigt vågar berätta den historia hon vill. Eller, snarare, som att författaren tar omvägar kring kärnan i sin historia. Jag skulle uppskattat ett rakare språk, en mindre poetisk form.

Kommentera

