Femton böcker som förändrat mitt liv

Jessica på bokhora ställde frågan om vilka böcker som förändrat ens liv. Och jag är inte sen att hänga på.

Rules: Don’t take too long to think about it. Fifteen books you’ve read that will always stick with you. First fifteen you can recall in no more than 15 minutes.

  1. ”Den allvarsamma leken” av Hjalmar Söderberg
  2. ”Ett år av magiskt tänkande” av Joan Didion
  3. ”Godnatt mister Tom” av Michelle Magorian
  4. ”De dömdas ö” av Stig Dagerman
  5. ”Det går an” av Carl Jonas Love Almqvist
  6. ”Under tiden” av Göran Tunström
  7. ”Berättelser som inte får vidröras” av Malin Backström
  8. ”Århundradets kärlekshistoria” av Märta Tikkanen
  9. ”Venusdeltat” av Anaïs Nin
  10. ”Jag vill inte dö, jag vill bara inte leva” av Ann Heberlein
  11. ”Det blåser på månen” av Eric Linklater
  12. ”Fyr” av Magnus Dahlström
  13. ”Dödssjukdomen” av Marguerite Duras
  14. ”Allra käraste syster” av Astrid Lindgren
  15. En bok som jag för mitt liv inte har lyckats spåra. Handlar om en 7-8 årig flicka som brevväxlar med en gammal dam. På grund av ett misstag i den gamla damens annons så tror flickan att damen är en flicka i hennes egen ålder. Läste den sönder och samman när jag var liten.
Kommentera

