Vedervärdig Våtmark

Tillbringade gårdagenskväll, som planerat, i sängen läsandes Charlotte Roches Våtmarker. Det var ingen vidare upplevelse. Den var inte ens intressant. Den var helt ointressant.
Det är märkligt att den beskrivs som ”ett avgrundsvrål riktat mot de vaxade, rakade, fixade och på alla sätt sanitetsbehandlade kvinnobilder och skeva föreställningar om sexualitet och kvinnlighet vi möter idag”. Är det ett skämt?! Har baksidestextskrivaren på W&W överhuvudtaget läst boken? Eller är det taget direkt från originalets baksida och har då den första baksidestextskrivaren läst boken? det känns som en komplott av monumentala mått.
Jag kan för mitt liv inte förstå vad det är som är så provocerande med den här. Den är provocerande dålig, men inget mer. En artonårig tjejs skeva syn på sig själv och totala besatthet av sitt eget könsorgan och sin egen sexualitet, vad är det för nytt med det?
Jag som är något äckelmagad borde ju kanske tycka att det är äckligt med allt prat om hemorrojder, långa utläggningar om hur de ser ut och känns och hur hon, till exempel, för in smutsiga papper under mens istället för tamponger.
Den rör mig inte i ryggen. Det blir en lång suck av ”here we go again”.
Självklart är hon skilsmässobarn och förklaringarna finns ju garanterat i protesten mot föräldrarna. Blablabla.
Jag önskar att jag åtminstone kunde skratta åt hur dålig den är och hur patetisk den framstår i sin önskan att provocera.

Läs Under det rosa täcket istället. Eller i Berättelsen om O. Eller vad som helst av Anaïs Nin och Henry Miller.  Eller varför inte Jeanette Winterson. Våtmarker hoppas jag faller i snar glömska.

En reaktion på ”Vedervärdig Våtmark

Kommentera

