Vart tog all denna kärlek vägen?

Just nu läser jag Käbi Lareteis Vart tog all denna kärlek vägen? och känner mig lite fundersam.
Omslaget är kanske det vackraste jag har sett. Jag vill ha Lennart Nilssons bild som fondtapet hemma.
Boken då? Ja, det är ju dess innehåll som gör mig lite fundersam. När jag läste om boken så kände jag en sån värme inför läsningen. Tyckte att det fanns något alldeles allmängiltigt men ändå personligt över den. Hur Bergman säger att han har slängt alla hennes brev, men att de hittas vid bouppteckningen. Känns som ett typiskt Bergmandrag.
Men läsningen… ja… jag ställer mig rätt frågande till varför den publiceras. Varför väljer Käbi Laretei att publicera henne och Bergmans privata brev till varandra (och delar av sin egen dagbok)?
Det känns som att kliva in i något väldigt privat. Ett övertramp utan dess like.
För vems skull, i vems intresse publiceras de?
Jag kan inte förstå det. Och känner mig väldigt besviken. Nästan ledsen över att ta del av det privataste av privata.

Kommentera

